Σαρδέλες

Σαρδέλες

Ανήκουν στην ομάδα των λιπαρών ψαριών . Έχουν  μικρό μέγεθος και υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα3-λιπαρά οξέα με την μορφή εικοσιπεντανοϊκού (EPA )και  δοκοσαεξανοϊκού οξέος ( DHA ). Μια μικρή μερίδα -100 γραμμαρίων – ξερής σαρδέλας σε κονσέρβα περιέχει 0.4 γρ ΕPA και 0.6 γρ DHA.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε την προέλευση των ΕPA και DHA. Το εικοσιπεντανοϊκό οξύ ανήκει στην οικογένεια των ωμέγα -3 λιπαρών και προέρχεται από τον μεταβολισμό του α-λινολενικού οξέος .Κατόπιν το ΕPA μεταβολίζεται σε  DHA.

Και τα δύο  μεγαλομόρια(ΕPA&DHA) παίζουν καθοριστικό ρόλο στην καθημερινή μας υγεία. Μέσα στον οργανισμό μας έχουν την δυνατότητα να μετασχηματιστούν στα λεγόμενα εικοσανοειδή. Οι κύριοι τύποι εικοσανοειδών είναι οι προσταγλανδίνες, τα λευκοτριένια κα οι θρομβοξάνες. Πρόκειται για ενώσεις που εμπλέκονται στην λειτουργία πολλών συστημάτων αλλά και σε παθολογικούς μηχανισμούς. Για παράδειγμα ,τα εικοσανοειδή  επηρεάζουν την αγγειακή διαπερατότητα, καταστέλλουν διάφορες  λειτουργίες των λεμφοκυττάρων Β και Τ και ρυθμίζουν την διαδικασία της φλεγμονής. Επιλέγοντας τροφές πλούσιες σε ΕPA και DHA, όπως είναι η σαρδέλα, παράγονται  εικοσανοειδή με αντιφλεγμονικές ιδιότητες. Μ΄αυτό τον τρόπο προστατευόμαστε από φλεγμονώδεις νόσους όπως το άσθμα, οι αλλεργίες, η  αρθρίτιδα, η ψωρίαση και η ελκώδης κολίτιδα.

Σύμφωνα με τις νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Καρδιολογικής Εταιρείας, το εικοσιπεντανοϊκό και το  δοκοσαεξανοϊκό οξύ έχουν ευεργετικές ιδιότητες στα επίπεδα τριγλυκεριδίων, της αρτηριακής πίεσης , στο αιμοστατικό ισοζύγιο και τον καρδιακό ρυθμό. Μελέτες  υποστηρίζουν πως η κατανάλωση λιπαρών οξέων  πολύ μακράς αλύσου από ψάρι και συμπληρώματα ιχθυελαίων μειώνουν την γενική θνησιμότητα , τον αιφνίδιο καρδιακό θάνατο και το εγκεφαλικό.

Εντούτοις,η κατανάλωση  ψαριού θεωρείται από τις κύριες  πηγές πρόσληψης υδραργύρου. Γ ι ΄ αυτό το λόγο, οι  ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες όπως είναι οι έγκυες  γυναίκες και τα παιδιά θα πρέπει να επιτείνουν την προσοχή τους. Στα μεγάλα ψάρια, όπως  είναι ο  τόνος, ο σολομός, ο ξιφίας και το σκουμπρί μεγάλου μεγέθους  επικάθονται υψηλές συγκεντρώσεις τοξικών μετάλλων. Αντιθέτως, η  σαρδέλα είναι λιγότερο πιθανό να συγκεντρώνει  αυξημένες ποσότητες υδραργύρου. Έτσι μπορεί να καταναλωθεί άφοβα σε συχνότητα 1εώς 2 φορές την εβδομάδα.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Comments are closed.